دانشمندان سرانجام روش تولید صدای خرخر گربه‌ها را کشف کردند

یک «بالشتک» مخصوص که در تارهای صوتی گربه جاسازی شده است، باعث خرخر کردن آن‌ها می‌شود

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که خرخر با سازوکاری خاص در تارهای صوتی حنجره تولید می‌شود- Canva

سازوکار ایجاد صدای خرخر گربه‌ها تاکنون مبهم مانده است.

گربه‌سانان به تولید سه صداــ میو، جیغ و خرخر معروف‌اند. سازوکار مسبب صدای میو و جیغ آن‌ها شناخته شده‌ــ آن‌ها این صداها را درست مثل انسان در حنجره یا «جعبه صوتی» خود تولید می‌کنندــ اما روند دقیق مسبب صدای خرخر هنوز کشف نشده است.  

مطالعه‌ای جدید که به‌تازگی در نشریه کارنت بایولوژی (Current biology) منتشر شد، نشان می‌دهد که چگونه گربه‌ها می‌توانند این صدای با فرکانس پایین را که برای انسان آرامش‌بخش است، تولید ‌کنند. این مطالعه نشان داد که یک «بالشتک» مخصوص در تارهای صوتی گربه جاسازی شده است که باعث خرخر کردن آن‌ها می‌شود.

پژوهش‌هایی که قدمتش به نیم قرن پیش می‌رسد، نشان می‌دهد خرخر با سازوکاری خاص در تارهای صوتی حنجره تولید می‌شود. مطالعات پیشین به این نکته اشاره می‌کند که این صداها به دلیل شل شدن عضلات این تارهای صوتی که مغز آن‌ها را مدام از طریق اعصاب کنترل می‌کند، تولید می‌شوند.

اما مطالعه جدید پژوهشگران دانشگاه وین نشان داد که این انقباض‌های عضلانی خاص برای تولید صدای خرخر گربه لازم نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش نشان می‌دهد که حنجره گربه‌های خانگی صداهای بسیار کم در فرکانس‌های خرخر را بدون هیچ ورودی عصبی یا انقباض عضلانی تکراری تولید می‌کند.

به گفته دانشمندان، سازوکار تولید این صدا بسیار شبیه به «صدای جیرجیر» یا «وکال فرای» [پایین‌ترین محدوده صوتی] انسان است.

دانشمندان گفتند: «تا مدت‌ها تصور بر این بود که گربه صدای خرخر با فرکانس پایینش را با سازوکاری کاملا متفاوت شامل انقباض‌های فعال عضلانی تولید می‌کند.»

این پژوهش‌ جدید نشان می‌دهد که حنجره گربه می‌تواند به‌راحتی و بدون ورودی عصبی یا انقباض عضلانی، صداهایی را با روش خرخر با فرکانس‌ پایه ۲۵ تا ۳۰ هرتز تولید کند.

این پژوهش همچنین «بالشتک» ویژه‌ای در تارهای صوتی گربه یافت که این صداها را فعال می‌کند.

کریستین هربست، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «پژوهش‌های تشریحی وجود یک بالشتک ویژه‌ درون تارهای صوتی گربه را نشان داد که ممکن است توضیح دهد چگونه این حیوان کوچک چندکیلویی می‌تواند به‌طور منظم صداهایی با آن فرکانس‌هایی بسیار پایین، بسیار پایین‌تر از صداهای باس که انسان قادر به شنیدن آن است، تولید کند.»

این پژوهش جدید نظریه پیشین را به‌صراحت رد می‌کند، اما پژوهشگران گفتند این «دلیل قاطعی» است که نشان می‌دهد درک فعلی ما از خرخر گربه‌ها ناقص است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

© The Independent

بیشتر از علوم